Cara turunkan paras kolestrol

5:36 AM ida ahmad 3 Comments

Kenapa seseorang boleh kena heart attact atau serangan jantung atau strok atau angin ahmar? Antara penyebab utamanya adalah kadar kolestrol yang tinggi. Kolestrol yang tinggi terutama kolestrol jahat LDL melekat pada saluran darah dan menghalang darah dari sampai ke jantung menyebabkan serangan jantung. Darah yang gagal sampai ke otak, menyebabkan strok.

Takut? Ya memang menakutkan dan minta dijauhkan diri dan ahli keluarga kita dari serangan jantung dan strok ni. Nak tau macam mana cara nak kurangkan kolestrol? Nak tau cara apabila kita makan, paras kolestrol masih dapat dikurangkan?



1.Ini sangat PENTING! Institut Kesihatan Kebangsaan Amerika (NIH) mengesyorkan pengambilan Fitosterol 2000mg setiap hari dapat menurunkan paras kolestrol secara semulajadi!

2000mg??? Untuk mendapatkan sebanyak 2000mg fitosterol dari makanan kita perlu ambil sebanyak atau . Ini kerana kewujudannya sangat minima!!

Menyahut saranan itu, Shaklee telah mencipta produk terbaru yang sudah memasuki pasaran bersama akuan sijiL HALAL dari ISA, iaitu Phytocol-ST. Sebotol Phytocal-ST mengandungi 120bj tablet di mana 4 biji bersama dengan 2000mg fitosterol, kadar lengkap yang disyorkan untuk menurunkan paras kolestrol.

Phytocol-ST terbukti berkesan apabila testimonial oleh seorang pengguna selama 2 bulan berjaya menurunkan paras kolestrol LDL dengan berkesan. Baca entry khas testimonial kejayaan menurunkan paras kolestrol dan bagaimana Phytocol-ST dan fitosterol bertindak dengan efektif dan berkesan dalam misi menurunkan paras kolestrol ini.



Apa lagi langkah yang boleh kita buat sebagai cara nak turunkan paras kolestrol?



2. Jaga makan. Jangan belasah ja makan semua makanan berminyak, bergoreng, kolestrol tinggi dari pagi sampai ke malam, setiap hari!

Sebenarnya kita hanya perlukan 300mg kolestrol intake sehari. Kalau orang yang sedia sakit atau berisiko tinggi untuk dapat penyakit jantung, 200mg kolestrol sehari dah cukup.

Berapa banyak 200-300mg kolestrol tu? Berapa kolestrol yang kita selalu ambil. Apa makanan yang mengandungi kolestrol tinggi?!
Untuk pengetahuan,
2 keping roti canai mengandungi lebih kurang 350mg kolestrol
Sepinggan Nasi lemak mengandungi 213mg kolestrol
Sepinggan chaw kueh teow mengandungi 235mg kolestrol.

Kalau hari ni, sarapan kita adalah nasi lemak, makan malam kita adalab chaw kueh teow dan supper kita adalah roti canai.. Belum masuk makan tengah hari yang beraneka lauk pauk tu. Jadi berapa jumlah kolestrol yang kita dengan kumpul dalam sehari. adalah 798mg!!!! Kita perlu berapa tadi? 300mg sahaja! Adoiiiii!!! Jenuh! Kronik! Risau! Scary! Makanan standard rakyat malaysia memang mengandungi kolestrol tinggi. So, wajib kita jaga makan!!
Amalkan pemakanan seimbang, rendah lemak tepu dan kaya serat.



3. Senaman kena rajin! Alhamdulillah gym pun dah banyak sekarang. Di taman perumahan pun dah ada jogging track.
Petang2 pun dah ada aerobik beramai-ramai. Jadi, tolong jangan tengok aja! Sertailah... Malu? Kita mulakan dengan evening walk dahulu. Boleh? Setuju? Cantekk!

Senaman fizikal mampu meningkatkan kolesterol yang baik dan mengurangkan kolesterol yang tidak baik. Kita juga dapat mengurangkan berat badan, menurunkan tekanan darah dan mempertingkatkan kesihatan jantung serta saluran darah, dan mengurangkan stres.



20140613-230053-82853060.jpg



4. Turunkan berat badan bagi yang terlebih berat badan! Kenapa? Walaupun tak mustahil langsung orang yang kurus mempunyai kolestrol tinggi, tetapi peratusan orang yang lebih berat badan mempunyai kolestrol tinggi lebih BANYAK! Jadi, kita tak nak menjadi golongan yang berisiko untuk terlebih kolestrol! Kerana terlebih kolestrol juga bermakna lebih tinggi risiko untuk dapat penyakit bahaya seperti strok dan serangan jantung!

Tip penting untuk menurunkan berat dan mengurangkan kolestrol adalah dengan amalkan diet rendah kolesterol.  Ini bermakna kita perlu memilih makanan-makanan yang rendah kolesterol daripada daging binatang yang tinggi kandungan lemak tepu. Untuk pengetahuan, makanan dari sumber tumbuh-tumbuhan juga boleh mengandungi lemak tepu, tetapi tidak mempunyai kolesterol. Jika anda memilih diet yang rendah kolesteral ia boleh mengurangkan kalori, berat badan dan obesiti. Ini baik untuk jantung kita. 

Makan lebih kanji dan fiber. Makanan sebegini lebih baik bagi menggantikan makanan yang tinggi lemak tepu. Roti, bijirin, pasta, bijian, buah-buahan dan sayur-sayuran bukan sahaja rendah lemak tepu dan kolesterol, tetapi juga sumber vitamin dan mineral. Manakala antioksidan dalam sesetengah buah-buahan dan sayur-sayuran boleh mengurangkan kesan kolesterol.



Tak sabar nak menurunkan kolestrol yang MERBAHAYA yang boleh meragut NYAWA itu ! Dapatkan bantuan SEKARANG juga dengan mengamalkan Phytocol-ST bebas gluten ini. Harga retail rm197. Anda sangat digalakkan sertai kami untuk mendapatkan lebih penjimatan!


testimonial shaklee turunkan LDL



Ibu anak-anak syurga,

Ida Khairani

Shaklee Independent Distributor 846056

013 488 2382

cars order shaklee Email admin untuk pertanyaan Cara mudah jadi ahli shaklee

3 comments:

Denaihati said...

selamat menggunakan produk ni semua, dan jangan lupa buat senaman juga.

Abdur said...

Banyak-banyak makan buah juga boleh membantu,

[…] Semoga bermanfaat. Jangan lupa mengamalkan tip-tip yang sangat penting selain dari pengambilan supplemen hebat Phytocol-ST ini dengan membaca entry Cara menurunkan paras kolestrol. […]